איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

לשכוח זה נורמלי. אז מתי זה כבר לא? [4 סימנים לדמנציה]

האם זה נורמלי לשכוח את המפתחות או איפה חנינו? מתי בעיות זיכרון הופכות להיות סימן לדמנציה כגון אלצהיימר? 4 סוגים של שכחה שיעזרו לכם להבדיל.

להיות אנושי משמעו בין היתר גם לשכוח; אבל אנחנו בטוחים שתהיתם לא פעם ולא פעמיים - מתי השכחה היא נורמלית ומתי היא כבר לא? הנה שלוש דוגמאות לשכחה נורמלית ועוד דוגמה אחת לשכחה שגובלת בבעיה.

1. לשכוח איפה חנינו

שכחתם איפה החניתם את הרכב כי לא הקדשתם לכך תשומת לב מיוחדת? זה נורמלי לחלוטין, ושונה לגמרי ממה שקורה במצב של אלצהיימר או דמנציה מסוג אחר.

במקרה של אלצהיימר, בוא נדמיין לרגע שחניתם בחניון של קניון ואז הלכתם לקניות שנמשכו שעה. כאשר אתם חוזרים לחניון, מה שקורה הוא שאינכם תוהים האם חניתם בקומה 3 או בקומה 4 - אלא אתם חושבים: "אני לא זוכר/ת איך הגעתי לכאן". או לחילופין - אתם עומדים מול הרכב או קרוב אליו, ולא מזהים שהוא שלכם.

2. לשכוח שם של מישהו או של סרט

כאשר יש לכם מילה כלשהי שתקועה על קצה הלשון - "נו אני זוכר את את השם שלו" - מדובר בתופעה נורמלית שנקראת מחסום, והיא אינה מעידה שיש לכם אלצהיימר. זהו אחד מהכשלים הנפוצים ביותר של אחזור מידע מהזיכרון: אתם מנסים להיזכר במילה כלשהי, ובדרך כלל מדובר בשם של מישהו, של מקום או של סרט או ספר. אתם יודעים שאתם יודעים מהי המילה שאתם מחפשים, אבל פשוט אינכם מצליחים לאחזר אותה מהזיכרון.

עם זאת חשוב לציין שהתופעה הזו עלולה גם להיות סממן מקדים לאלצהיימר. אז איך תדעו האם זו שכחה רגילה, או סימפטום שמעיד על דמנציה? אם מדובר באלצהיימר, החסימה הזו תתרחש בעשרות מילים בכל יום. עוד הבדל קשור לסוג המילים שנשכחות: חוץ משמות של אנשים ומקומות, אנשים בעלי אלצהיימר נוטים בדרך קבע לשכוח גם שמות עצם כגון עט, כף ואופניים.

3. לשכוח איפה שמנו את המפתחות או חפצים אחרים

שכחתם איפה שמתם את המפתחות? זה נורמלי לחלוטין, וככל הנראה זו תוצאה של חוסר תשומת לב מצדכם.

עם זאת, אובדן המפתחות ומציאתם במקום שבו הם לא אמורים להיות (במקרר או במיקרוגל); או מציאת המפתחות ואז תהייה למי הם שייכים או מה מטרתם - זה כבר אינו מצב נורמלי. מצבים שכאלה עלולים להיות סימפטומים של אלצהיימר.

4. לשכוח איך עושים פעולה כלשהי (כגון הכנת קפה)

פעולה יומיומית קשורה בדרך כלל לזיכרון השרירים שלנו, שבדרך כלל נמצא במצב יציב לאורך זמן. אנו נוטים לזכור כיצד לעשות את מה שלמדנו לעשות, במיוחד כאשר מדובר בפעולה יומיומית על דרך שגרה.

אז אם הלכתם להכין קפה ואינכם זוכרים איך להפעיל את מכונת הקפה; או שאתם עושים כביסה אבל לא יכולים להיזכר כיצד להשתמש במכונת הכביסה; או שאתם מוצאים את עצמכם תוהים כיצד לבצע כל פעולה או משימה אחרת שפעם יכולתם לעשות בצורה אוטומטית - הדבר עלול להיות סימן לאלצהיימר.


עם זאת חשוב לזכור
(במחילה על משחק המילים) ששכחה לא תמיד קשורה לאלצהיימר. שכחה עשויה להיות תוצאה של לקות קוגניטיבית קלה בלבד, שלא בהכרח תהפוך לאלצהיימר בהמשך; או מחסור בוויטמין B12 או אפילו חוסר שינה או שינה לקויה.

בכל הנוגע לבעיות זיכרון, שכחה וכן הלאה - כדאי מאוד לא להזניח. אומנם נכון להיום עדיין אין תרופה או אמצעי מניעה נגד דמנציה לסוגיה; אבל נעשים מחקרים ופיתוחים רבים בתחום הזה, ויש לצפות שגילוי מוקדם יסייע בקרוב מאוד לעיכוב אלצהיימר והתפתחותו במוח.

בדיוק כפי שאנו דואגים לבריאותנו הפיזית ונפגשים עם הרופא בעת הצורך, כך מומלץ לפנות לרופא גם בנושאי זיכרון; בייחוד אם שמתם לב לבעיות שכחה מהסוגים שצוינו קודם לכן.

אורות וצלילים בתדירות 40 הרץ כטיפול באלצהיימר

מחקרים מהשנים האחרונות (2019 ואילך) מעידים כי שימוש באורות מהבהבים ובצלילים חזרתיים בתדירות של 40 פעמים בשנייה, משפרים את מצבם של חולי אלצהיימר ואף עשויים למנוע את המחלה באנשים בריאים. דוגמה לצלילי הקליקים המהירים ניתן לשמוע בכתבה באתר ניו יורק טיימס >


צפו: האם ניתן לטפל באלצהיימר עם אור וקול?