איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

נפילות נפוצות בגיל השלישי ומניעתן

כל מבוגר שלישי בישראל (65 ומעלה) ייפול לפחות פעם אחת בחייו. בכל 20 דקות נפטר אדם מבוגר בשל נפילה, שגורמת בעיקר לשברים מסוכנים וכן בעיות נוספות. אודות מניעת נפילות אצל קשישים בגיל השלישי.

נפילות נפוצות בקשישים בגיל השלישי ומניעתן

מהי נפילה?

אירוע לא מכוון שבעקבותיו האדם נמצא על הרצפה, על הקרקע או על כל משטח נמוך יותר, שלא כתוצאה מאירוע סיסטמי (אירוע מוחי או התקף אפילפטי) או מטראומה חיצונית (נדחף על ידי מישהו אחר).

נפילה מתרחשת בעיקר כתוצאה מאפקט מצטבר של מוגבלויות כרוניות וחיצוניות. ניתן למנוע נפילות על ידי זיהוי הגורמים הבעייתיים אצל המטופל ומתן מענה בהתאם.

כדאי לדעת: אי יציבות בהליכה היא הסיבה השכיחה ביותר לנפילות בקרב מבוגרים.

סטטיסטיקת נפילות אצל מבוגרים

לפי נתוני משרד הבריאות:

  • אחד מתוך שני אנשים בגילאי 75 ומעלה, וכן מאלו השוהים במוסד סיעודי, יפלו לפחות פעם בשנה - וכמחציתם ייפלו מספר פעמים.‏
  • נפילות הן הגורם המוביל לפציעות לא מכוונות ומוות אצל מבוגרים מעל גיל 65.‏ כמו כן נפילות בגיל השלישי מהוות גורם תחלואה משמעותי הן בקהילה והן בבתי החולים, ושכיחותן עולה עם הגיל.‏
  • השכיחות לנפילות בקרב קשישים בקהילה הוא כ-25% בגיל 70 וכ-35% מעל גיל 75.‏
  • נשים נופלות בשכיחות הגבוהה פי שניים מאשר גברים.
  • 5% מהנפילות גורמות לשבר כלשהו; 1% מהנפילות גורמות לשבר במפרק הירך.
  • הנפילות קשורות להופעת כאבים, קשיים בביצוע פעולות יומיומיות, חוסר ניידות ועלייה בסיכוי לאשפוז במחלקה סיעודית.

הגורמים לנפילות מרובים והם כוללים מספר קטגוריות:

  • גורמים פנימיים - לדוגמא: שווי משקל לא יציב, תת לחץ דם במעבר לעמידה, חולשה, מחלה כרונית, בעיות בפרקים הפרעות בראייה או דיכאון הפרעות קוגניטיביות.
  • גורמים חיצוניים - כגון תרופות שונות או מרובות.
  • גורמים סביבתיים - תאורה ירודה, חוסר ציוד בטיחותי, סביבת מגורים לא בטוחה, נעליים לא בטיחותיות, שטיחים שאינם מונחים כראוי, רהיטים פגומים, מכשולים בבית ובסביבתו. הנפילות מהוות גם גורם או סימן למחלה או למחלות חריפות בקשישים, ולעיתים הם הסימן המבשר להם. רוב הנפילות קורות בבית בעיקר תוך פעילות יום יומית.


נפילות הן גורם סיכון משמעותי בקשישים לאשפוז ולתמותה בעיקר בשל שברים שונים בשלד ובעצמות הארוכות ובמיוחד שברים בצוואר הירך. כמו כן נפילות גורמות לחבלות ולבעיות אחרות כגון דימומים בקרומי המוח, דימומים תת עוריים, ונקעים הגורמים להגבלות בפעילות היום יומית ולריתוק לבית.

הנפילה היא אירוע מפחיד מי שנפל פעם או יותר חושש מנפילות נוספות ולכן הוא נמנע מפעילויות רבות בהן עסק קודם לכן. לכן לעיתים הנפילות מפריעות לעצמאות התפקודית וגורמים להתדרדרות בפעילויות היום יום. התדרדרות כזאת יכולה להיות "מדרון חלקלק", לריתוק הקשיש לביתו ואף למיטתו , ולהפוך עצמאי לסיעודי.

כיצד מאבחנים נפילות

כל קשיש, בעיקר מעל גיל שבעים חייב להישאל על ידי רופא, אחות או קרובים וידידים על האפשרות שהוא נפל לאחרונה או נוטה ליפול. כאשר יש חשד לנפילות חוזרות יש לנסות ולאתר את גורמי הסיכון לנפילות, שחלקם ניתנים למניעה או לתיקון.

הרופא חייב לבדוק באם יש סיבות פנימיות לנפילות כגון בעיות בשווי משקל, בעיות בישיבה או בהליכה מחלות פרקים או בעיות אורתופדיות, הפרעות בראיה, מחלות חדשות או כרוניות , תת לחץ דם שבעמידה, דיכאון או דמנציה.

עליו לברר היטב אילו תרופות נוטל החולה. לעיתים תרופות לשינה, (בעיקר בנזודיאזפינים). נוגדי דיכאון, תרופות לטיפול ביתר לחץ דם, תרופות לטיפול בסוכרת ואחרות יכולות להיות גורם או גורם, תורם לנפילות. כן יש לבדוק באם הקשיש הנופל משתמש באלכוהול.

שינוי או צמצום בשימוש בתרופות יכול לעיתים לחולל נפלאות. יש לבדוק האם יש גורמים סביבתיים הניתנים לתיקון בעיקר איכות ומיקום התאורה בבית, רצפה ישרה, שטיחים לא חלקים ומכשולים אחרים.

בבדיקה הגופנית והנוירולוגית ניתן למצוא גורמים נוספים לנפילות שחלקן ניתנים לתיקון או למניעה.
לעיתים קרובות יש יותר מגורם אחד לנפילות ויש לבדוק בזהירות מהם הגורמים הסבירים ביותר לכך.

כמו ברוב המצבים ברפואה- המניעה חשובה וקלה הרבה יותר מהטיפול ולכן יש לרופאים ולכל מי שמטפלת בקשישים תפקיד חשוב בהפניית תשומת הלב לאפשרות של נפילות, בחיזוק הביטחון העצמי של מי שנוטה ליפול או שכבר נפל. בכדי להימנע מהתדרדרות שיכולה לפגוע בתפקודו של הקשיש ולהפוך אותו מעצמאי לתלוי או חלילה לחולה סיעודי.

דרכים למניעת נפילות בגיל מבוגר

  • לבוש מתאים ונוח.
  • נעליים סגורות ובטוחות (לא ללכת עם גרביים).
  • סביבה - לשמור על מרווח מספק בין רהיטים בבית למעבר נוח ובטוח; כמה שפחות שטיחים בבית כי יש סכנה להיתקלות בהם ולנפילה. אם יש שטיחים אז צריך לקבע אותם בחומר הדבקה.
  • בכניסה לבית - מדרכה ישרה (ניתם לפנות למוקד העירוני), תאורה טובה, שטיחון מקובע.
  • מאחזי יד במקלחת, בשירותים ובמדרגות.
  • הגבהת אסלה.
  • מיטה בגובה מתאים כך שניתן להיכנס ולצאת ממנה בקלות.
  • הערכת שיווי משקל ויציבות בהליכה - אם יש צורך, התאמת אביזר עזר להליכה.
  • תרגילי חיזוק שרירים - פעילות גופנית סדירה היא ההגנה הטובה ביותר מפני נפילות, מחלות ועוד.
  • מעקב רפואי - בדיקות שמיעה וראייה על בסיס שנתי.

להתאמת אביזרי עזר וקבלת ייעוץ נגישות - פנו לחברת נגיש >>

רשת עמל ומעבר מספקת את כל השירותים הסיעודיים למטופלים סיעודיים בישראל

הקבוצה מעסיקה מטפלים סיעודיים מקומיים, רופאים ומגוון מטפלים פרא-רפואיים וכן מנהלת מרכזים גריאטריים ורשת של בתי אבות סיעודיים. עמל ומעבר משתפת פעולה עם חברת מייג′ור 22 המתמחה באיתור, הכשרה והסדרת העסקה של עובדים זרים לסיעוד.

נפילות הן בעיה שכיחה אצל קשישים, שתוצאותיה עלולות להיות קשות.

מידע נוסף באתר התוכנית הלאומית למניעת נפילות: https://fallprevention.health.gov.il

מאת : פרופ′ יוחנן שטסמן, מנהל רפואי עמל ומעבר.