איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

קוד משרד הבריאות - מימון בית אבות סיעודי

לעיתים המצב אינו מאפשר להמשיך ולטפל ביקירנו בבית. מי משלם עבור בית אבות במקרה כזה? מה זה קוד משרד הבריאות (אשפוז בקוד) ומהו טרום קוד?

מי משלם עבור בית אבות? תלוי במצבם של המטופל ובני משפחתו

במקרים רבים לא ניתן להמשיך לטפל בבית בשל מצבו של המטופל. במצב זה יהיה צורך לאתר בית אבות סיעודי שיעניק לו את מסגרת הטיפול הסיעודי הדרוש לו תחת קורת גג אחת.

בעמל ומעבר, מלבד יחס חם ואישי, הדייר מקבל במקום אחד את כל הטיפולים הדרושים – התאמת תפריט אישי על ידי דיאטנית המוסד, פעילויות תעסוקה, טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, השגחה רפואית וסיעודית וכיוצא בזה.

מכיוון שמדובר בעלויות גבוהות, משפחות רבות נעזרות בסיוע כלכלי הנקרא "קוד משרד הבריאות", ופונות לבתי האבות הסיעודיים מקבוצת עמל ומעבר, הכפופים לרישיון משרד הבריאות.

מהו קוד משרד הבריאות (אשפוז בקוד)

מטרתו המרכזית של קוד משרד הבריאות היא לאפשר לכל אזרח בישראל להמשיך לחיות בכבוד במסגרת מוסדית, במקרים בהם הגיע למצב סיעודי וחסרים לו האמצעים הכלכליים הדרושים לקיומו. לשם כך ניתן לפנות למשרד הבריאות, ולקבל מימון חלקי או מימון מלא עבור השהות בבתי אבות סיעודיים.

לרוב, בני המשפחה הם שיגישו את הבקשה בפני משרד הבריאות ל"קוד אשפוז סיעודי". במידה שהבקשה תאושר, משרד הבריאות יממן את האשפוז בבתי אבות. כדי לקבל את האישור המיוחל, צריך בית האבות לפעול בהתאם לרישיון משרד הבריאות, ולהוכיח כי בידו הסכם עם משרד הבריאות המאשר לו לשכן קשישים הדורשים טיפול גריאטרי.

הקריטריונים של קוד משרד הבריאות

על מנת לקבל את המימון הכספי הדרוש לשיכון בבית אבות מקבוצת עמל ומעבר, פונים למשרד הבריאות בני משפחתו של המטופל הסיעודי, או אפוטרופוס שהמדינה מינתה עבורו.

הבקשה תישקל בהתאם לקריטריונים הבאים:

  1. המטופל אובחן על ידי ועדת סיעוד של משרד הבריאות, והוגדר כתשוש נפש או כחולה סיעודי. האבחון יפרט את מצבו הנפשי, הגופני והתפקודי של המטופל ויקבע אם הוא זכאי לשירותי סיעוד.
  2. אישור בדבר המשאבים הכלכליים העומדים לרשות בני המשפחה. אישורי הכנסות אלו צריכים להיות חתומים בידי עורך דין או בידי נוטריון.
  3. התחייבות בני המשפחה לממן אחוז מסוים מעלויות האשפוז בהתאם לגובה ההכנסות (יידרשו להביא 3 תלושי שכר). לשכת הבריאות של המחוז היא שתקבע מהו גובה ההשתתפות הדרוש.
  4. מסמך המאשר כי למטופל יש מקום פנוי באחד מבתי האבות הסיעודיים מקבוצת עמל ומעבר.
  5. דוח סוציאלי וחוות דעת רפואית על מצב המטופל, הניתנים על ידי רופא מחלקה של בית אבות עמל ומעבר.

מחשבון השתתפות במימון אשפוז סיעודי בבית אבות >

ערעור על החלטת ועדת הסיווג

במצבים מסוימים, ועדת הסיווג של משרד הבריאות עלולה לשלול את הזכאות לקוד. עם זאת, במקרים הבאים ניתן יהיה להגיש ערעור על ההחלטה:

  1. אם שלושה חודשים מיום קבלת ההחלטה הקשיש עדיין אינו שוכן בבית אבות, ניתן לבחון מחדש את מצבו על פי מסמכים רפואיים מעודכנים.
  2. כאשר מצבו של הקשיש הורע ויש צורך לבחון מחדש את הסיווג שלו. חשוב לציין כי גם לשכת הבריאות עשויה לבקש בחינה מחדש של מצבו הגופני והתפקודי של הקשיש, במידה שהתקבל לידה מידע שמצבו הגופני והתפקודי הוטב.
  3. אם בידי בני המשפחה מסמכים רפואיים מעודכנים או חוות דעת מנומקת, העשויים להשפיע על אופן הסיווג של הקשיש.
  4. אם חל שינוי כלכלי אצל הקשיש או בני משפחתו.

קבלת סיוע בתקופת טרום קוד

קבלתו של אישור משרד הבריאות אינה מיידית, ובדרך כלל חולפים חודשיים עד שלושה חודשים לפני שמתקבל הקוד המבוקש. קבוצת עמל ומעבר מודעת היטב למצב זה, ולקשיים שעימם מתמודדים בני המשפחה.

בשל כך, קיימת אפשרות לשכן את הקשיש במסגרת סיעודית בסטטוס "טרום קוד". במצב זה האשפוז נעשה בעלות מופחתת, וכך המטופל מכיר את הבית החדש שלו, והוא ובני משפחתו זוכים לסיוע המקצועי הדרוש.

 

מידע נוסף זמין באתר משרד הבריאות ובמדריך לקשישים ולבני גיל הזהב באתר הממשלתי.

קבוצת עמל ומעבר היא חברת סיעוד המפעילה רשת של בתי אבות סיעודיים ומרכזים גריאטריים בכל הארץ.

כדי לבחון אפשרות לשלב מטופל סיעודי באחד מבתי האבות בזמן המתנה לקוד משרד הבריאות, השאירו פרטים באתר ונחזור אליכם בהקדם.