איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

ירידה בשמיעה ושימוש במכשירי שמיעה בגיל השלישי

כעשירית מהאוכלוסייה בישראל סובלת מבעיות שמיעה, וכשליש מבני 60 ומעלה סובלים מירידת שמיעה. למרבה המזל, מכשירי השמיעה כיום הרבה יותר איכותיים ופחות מורגשים מאי פעם.

איכות השמיעה של כולנו מידרדרת החל מיום הולדתנו, בשל סיבות כאלה ואחרות כגון אובדן תאי שיער בתעלות האוזן, נטילת משככי כאבים בצורה כרונית, טראומה ועוד. מצד שני, יש גם סיכויים לסבול ממטרדי רעש שונים עם חלוף השנים.

בדיוק כמו תפקודים פיזיולוגיים אחרים - ככל שאנו מתבגרים גם שמיעתנו מידרדרת, ובהגיענו לגיל השלישי היא כבר אינה מה שהייתה פעם. מצב זה הוא טבעי בהחלט, אך יש מי מאיתנו שהירידה בשמיעתו פוגמת באיכות חייו בצורה משמעותית יותר בהשוואה לאחרים: מפספסים כל משפט חמישי או עשירי; שואלים "מה?" בפעם השנייה או השלישית; ובאופן כללי גם הם וגם סביבתם שמים לב שמשהו אינו כשורה.

איך מזהים סימנים ראשונים לירידה בשמיעה?

קודם כל חשוב לציין שמומלץ לפנות לבדיקת שמיעה מקצועית, ולא להסתפק אך ורק באבחון עצמי.

ירידה בשמיעה נחלקת למספר דרגות חומרה, כאשר החל מ-0 עד 20 דציבל HL נחשבת רמה מקובלת של ירידה בשמיעה, אבל החל מ-25 עד 35 מדובר כבר בירידה קלה; 40 עד 55 ירידה בינונית; 60 עד 65 ירידה בינונית עד קשה; והחל מ-70 ומעלה דציבל HL מדובר בירידה חמורה עד עמוקה בשמיעה.


בדקו בעצמכם: אילו תדירויות אתם מסוגלים לשמוע?


בין הסימנים המעידים על ירידה באיכות השמיעה:

  • קשיים בהבנת דיבור במגוון מצבים (דיבור מהיר או חלש, שיחת טלפון, טלוויזיה, הצגה וכו').
  • קשיים בשמיעת צלילים מהסביבה (צלצול טלפון, כלי רכב ברחוב ועוד).
  • צלצולים / טנטונים באוזניים.
  • ועוד...

כל אחד מהסימנים הללו עלול להעיד על בעיית שמיעה, ויש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון ולקבל הפניה לבדיקת שמיעה. מחירה של בדיקת שמיעה הוא בדרך כלל בטווח של 40 עד 300 שקלים, אם כי ניתן לקבל גם בדיקה בחינם או במימון חלקי של קופת החולים.

השלכות של ירידה בשמיעה

כל בעיית שמיעה מלווה בקשיים מסוימים, שתלויים בחומרת הבעיה. במצבים מסוימים חלק מהקשישים יימנעו מלדבר עם אחרים ואף מיציאה מהבית, וזאת מתוך חשש לחוסר הבנה בשל בעיית השמיעה.

התאמת מכשירי שמיעה לאחר בדיקה אודיולוגית מקצועית, תאפשר למטופל לחזור לשגרת חיים תקינה.

כמה עולים מכשירי שמיעה - סוגים ומחירים

מכשירי שמיעה בסיסיים מתחילים מכמה אלפי שקלים, אך המכשירים האיכותיים יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים. כמו כן, ככל שהמכשיר עצמו קטן ומוסלק בתוך האוזן, כך מחירו עולה בהשוואה למכשירי שמיעה חיצוניים וגלויים לעין.

יש סוגים רבים של מכשירי שמיעה, אך החלוקות העיקריות הן מכשירים דיגיטליים לעומת אנלוגיים - וכן מכשירים קטנים ומוסלקים בתוך האוזן לעומת מכשירים חיצוניים (בתוך תעלת האוזן - CIC, בתוך התעלה באופן חלקי - ITC, בתוך האוזן - ITE, מאחורי האוזן - BTE).

מן הסתם מכשירי השמיעה הדיגיטליים הם המתקדמים יותר, מכיוון שהם מופעלים על ידי תוכנה המסננת ומטייבת את הצלילים; זאת בניגוד למכשירים האנלוגיים שמגבירים כל הצלילים בצורה שווה.

מימון מכשירי שמיעה למבוגרים

קופות החולים בישראל מסייעות במימון מכשירי שמיעה לבני 18 ומעלה (עבור ילדים עד גיל 18, המימון נעשה על ידי משרד הבריאות). אחת ל-3 וחצי שנים ניתן לקבל מכשיר שמיעה בסיסי לכל אוזן, ללא השתתפות עצמית.

אם מעוניינים במכשיר יקר יותר, יש לשלם השתתפות עצמית עבור ההפרש עד גובה מרבי של 3,078.6 שקלים (נכון לינואר 2022 - מקור: אתר כל זכות). בעלי ביטוחים משלימים ופרטיים אחרים עשויים להיות זכאים למימון נוסף.

במצבים מסוימים ניתן לקבל גם מכשירי שמיעה בחינם. בדרך כלל מדובר בבני 65 ומעלה שעברו בדיקת שמיעה, המעידה על ירידה בשמיעה החל מרמה מסוימת.