איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

מעבר קרובי משפחה לבית אבות סיעודי

האם אי פעם היית צריך לעבור לעיר אחרת? אתה זוכר מה איך היה מציאת מקום חדש, תוהה מה יהיה שם, האם תמצא חברים ואת מבוקשך?

האם אתה זוכר מה הרגשת? פחד מסוים? התרגשות מסוימת? עצב שעזבת את המקום שבו אתה חי, אולי משאיר אנשים מאחור ותוהה אם תראה אותם שוב? האם אתה זוכר שחשבת על הזיכרונות, האירועים, החיים שהלכו על איפה היית? האם אתה זוכר מתי עזבת את הבית בפעם האחרונה; אולי חשבת שחלק או זמן בחיים שלך עכשיו נגמר? עכשיו, דמיין שאתה צריך לעבור את כל האירועים והתהליכים האלה, אבל לא הייתה לך ברירה, ולא הייתה לך הבנה, ולא משנה כמה קשה ניסית לא הצלחת להבין מה קורה. מי שעובר לבית אבות יכול להדמות לתושב חדש בעיר.

המעבר לבית אבות לא שייך רק לדייר - זה תהליך שכל המשפחה מעורבת בו, כולם מושפעים מהמעבר. קח קצת זמן ותשומת לב לעצמך להבין שגם אתה ומשפחתך עוברים את המהלך. גם אתה חווה אובדן, שינוי, צער. גם אתה יכול לעבור פחד ותחושה של "אני לא רוצה את זה" ו"למה זה צריך להיות" ולא שיש תשובה שאי פעם תוכל לספק.

המעבר לקראת בית אבות סיעודי הוא יותר כמו מסע, גם לדייר וגם למשפחתו. יום ההודאה בפועל הוא צעד אחד בתהליך. אם אתה חושב על זה ככה, אתה יכול לחשוב על שלושה שלבים - לפני ההודאה, יום ההודאה עצמו, והתאמת ההודאה. זה יעזור לך להבין כיצד להתמודד. לאחר שבחרת בית אבות, או אפילו רק החלטת שבית אבות הוא הכרחי, כדאי לעשות הכנה רגשית ומעשית.

הכנה וסידורים

בהכנה רגשית, הדייר הפוטנציאלי צריך להיות מעורב ככל האפשר בקבלת ההחלטות. פחד מהלא נודע יכול לעשות את ההודאה קשה יותר. הן המטפל והן הדייר צריכים לבלות קצת זמן במתקן, עם הצוות, עם הדיירים האחרים ועם בני משפחה אחרים כסוג של נחמה מפותחת. זה אומר ללכת לפעילות, לארוחה פעם בשבוע, ללכת לפגישות מידע למשפחה או לפגישה עם העובדת הסוציאלית או עם אחד מהמנהלים לפני הכניסה. מבחינה קוגניטיבית כדאי להיות מודע ולהתיידד עם הדיירים הנוכחיים. זה אפשרי, כמובן, כשקרובך מוכן לבקר לפני כן, אך כשהוא מפונה מבית החולים תצטרך לדלג על הודאה עם הכנה מראש שכרוכה בכך. זה עדיין לא אומר שההודאה תהיה בהכרח קשה יותר. זה אומר שתצטרך לעשות יותר הכנה רגשית.

ערוך רשימה של כל הדרישות שיבואו מהבית, ונסה לראות מה אפשר לעשות לפני הכניסה. עשה רשימה נוספת של כל הדברים שהמהלך יהיה כרוך – כמו השירותים שיסגרו או יעברו, כגון סלולארי. עשה תכנית למהלך - איך זה הולך לקרות, מה יילקח, מה יארגן הדייר, או אפילו להגיד לו או לה שזה קורה. עשה תכנית בעצמך, איזה סוג של תמיכה הוא צריך בזמן הזה. לפעמים כשחדר או מיטה בבית האבות הופכים לזמינים, יש לך מעט מאוד זמן לפני המעבר.

גם לפני הכניסה, תהיה מעודכן. קרא ככל יכולתך על הנושא ודון בפחדים והחששות שלך עם אחרים שעברו את החוויה לפניך. זה ילמד אותך על בתי אבות וכיצד הם פועלים. קראו את הסכם ההודאה מראש. נסה להבין מהן הזכויות שלך ושל הטיפול בבית האבות. יותר הבנה ונוחות שלך עם תהליך זה, תרגיש יותר שולט בעניינים.

נסה להיות בעל הבנה טובה של העלויות והתשלומים, כולל זכויות ביטוח לאומי.. אם יש לך עורך דין או מומחה לטיפול גריאטרי, אל תהסס לבקש הסברים.

אם יש כמה בני משפחה שמעורבים בטיפול, כדאי לערוך פגישה רשמית כתהליך התגלגלות, כך שכולם יהיו מתואמים על אותו בסיס. תהיה מוכן לעובדה שלא כולם יוכלו להתמודד עם תהליך זה מבחינה רגשית באותו אופן, גם אם כולם יסכימו שיש צורך במעבר. אם יש מחלוקת על כסף או על הטיפול, ייתכן שתצטרך לקבל עצות מאנשי מקצוע כדי להגן עליך ועל יקירך.

הכנה רגשית

תצטרך להיות מוכן לחרדה, בלבול ורגשות אחרים שיצוצו, הן אצלך והן אצל יקירך כאשר זמן המעבר יגיע. מטפלים רבים, גם אם הם מוכנים, עדיין מרגישים תחושה של פאניקה. זו הסיבה שאתה עושה תוכניות מבעוד מועד. קשה יותר לחשוב בהיגיון כשאתה עצבני. למרות שלא יכול להרגיש את הרגשות האלה לפני כן, אם תהיה מוכן עבורם, לפחות הם לא יגיעו עליך משום מקום.

מטפלים רבים, אך לא כולם, חשים רגשות של אשמה וכעס. אלה הם רגשות חזקים ולעתים מכריעים. לא צריך להיות חסר אונים עימם, אלא להזכיר לעצמך למה אתה עושה את זה. קבל את העובדה שלפעמים אנשים פשוט צריכים בית אבות, הם צריכים טיפול שוטף שאתה ומשפחתך לא תוכלו לתת עשרים וארבע שעות ביממה. סקור את מה שיש לך כבר ומה שאתה עובר. כתוב את זה, דבר עם חבר או עם אנשים אחרים שעברו את זה. אל תילכד ברגשות הצצים בראשך, נסה להקשיב למה שאחרים אומרים לך.

יום המעבר

יום המעבר יכול להיות מלא צורות, ראיונות ומשימות. אם אתה יכול למלא כמה טפסים ולעשות כמה משימות מראש, יהיה לכם קל יותר. זוהי אחת הסיבות לפגישות מראש. ביום המעבר, תן לעצמך מספיק זמן לעשות את כל מה שעולה לך, והיות מוכנים להישאר ליום.

בדוק עם הצוות איזה סוג של טיפול אתה כבר נותן ליקירך, ואיך אתה עושה את זה, מה עובד ומה לא עובד. אתה יכול אפילו לכתוב חלק מהפרטים. תן להם לדעת מה אתה מצפה מהם. שאל אותם איך דברים ייעשו. זוהי תחילתה של "תכנית טיפול" - המדריך שמספר לצוות איזה סוג של בעיות יש לדייר החדש ואיזה סוג של עזרה, תרופות וטיפול הם צריכים להכין.

זכור, לא משנה כמה טוב הוא בית האבות, הטיפול הוא לא יחידני, וזה לא יהיה כמו שאתה עשית את זה. יהיה יותר מאדם אחד שידאג לטפל ביקירך. אחת המשימות שתעמד בפניך הוא להבין את המערכת וכיצד היא פועלת. אם אתה לא מסוגל לתת להתנהל כפי שבית האבות פועל, אתה מעמיד את המעבר של יקירך לכישלון. עליך להיות שותף בטיפול יקירך. אחריות מסוימת חייבת להיות ויתור לצוות הטיפול. האחריות הגדולה ביותר שלך היא להמשיך להישאר מעורב, לבקר ולפעול באופן אקטיבי כדי לשפר את איכות החיים של יקירך.

עזרה

אף אחד לא צריך לעשות את התהליך הזה לבד ותמיד ישנה עזרה זמינה. לעתים קרובות יש קבוצות תמיכה בבית האבות, החברים שלך ואחרים. יש גם עזרה מקצועית כגון מנהלי טיפול גריאטריים, שתפקידם הוא לעזור לך וליקירך. קבוצות תמיכה יכולים לשמש מקום חשוב לאיסוף מידע, שיתוף בחוויות, ולמצוא הבנה ואחווה.