איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

ייפוי כוח מתמשך / רפואי: מתי זה רלוונטי ואיך עושים

איש אינו יודע מה יהיה בעתיד. לכן מומלץ להשאיר מראש ייפוי כוח מתמשך או רפואי, למצבים בהם לא נוכל חלילה לקבל החלטות בעצמנו.

מה זה ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בן 18 ומעלה, לקבוע מי יטפל בענייניו וכיצד זה ייעשה - במידה שלא יוכל לעשות זאת בעצמו בעתיד.

האדם שנותן את ייפוי הכוח נקרא "ממנה", והאדם שמקבל את ייפוי הכוח נקרא "מיופה כוח". הייפוי ניתן כאשר הממנה עדיין יכול לקבל החלטות מושכלות אודות עתידו, תוך הבנה ברורה של המשמעויות הנגזרות מהמסמך הנ"ל.

ייפוי כוח נכתב על ידי עורך דין ללא אינטרס אישי במסמך עצמו, וזאת בתנאי שעבר את ההכשרה הדרושה מטעם האפוטרופוס הכללי במדינת ישראל (זאת בניגוד לייפוי כוח רפואי בלבד - ראו בהמשך). לאחר מכן המסמך נחתם על ידי עורך הדין, הממנה ומיופה הכוח הנבחר.

הפקדת ייפוי כוח מתמשך באתר האפוטרופוס הכללי >

ייפוי כוח מתמשך לעומת רפואי

מתי צריך יפוי כוח מתמשך?

תכנון העתיד הוא דבר חשוב, וכדאי להקדים את המאוחר ככל שאנו מתבגרים. כדי לתכנן כבר היום מי ואיך ידאגו לכם בעתיד, במידה שלא תוכלו לעשות זאת בעצמכם, כדאי להכין מראש ייפוי כוח מתמשך.

יפוי כח מתמשך מתאים למספר מצבים, בהם הממנה לא יוכל עוד לקבל החלטות עבור עצמו; זאת בשל הידרדרות במצבו הפיזי, הנפשי, הרפואי ועוד. מצבים שכאלה כוללים, לדוגמה: תאונות, מחלות, בעיות קוגניטיביות (דמנציה / אלצהיימר), מוגבלות נפשית או שכלית ועוד.

מיופה הכוח רשאי יהיה לפעול בשמו של הממנה, ולדאוג לאינטרסים שלו כפי שהם מוכתבים ממסמך ייפוי הכוח. בדרך כלל מיופה הכוח הוא קרוב משפחה מדרגה ראשונה או אחרת, חבר/ה קרוב/ה או אפילו איש מקצוע שעליו סומכים בלב שלם, כגון עורך דין, רופא ועוד.

ניתן למנות מיופה כוח אחד או כמה במקביל, כמו גם מיופה כוח מחליף למקרה שהראשון לא יוכל / לא ירצה לפעול בשם הממנה.

כאן המקום לציין שאומנם ייפוי כוח מתמשך יכול לכלול גם סעיפי בריאות ורפואה, אך אין זה מחייב שיפעלו לפיהם. לצורך כך ניתן במקביל לחתום על ייפוי כוח רפואי (שנקרא גם טופס 4 או טופס ד').

מה זה ייפוי כוח רפואי מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך יכול להינתן במספר תחומים נפרדים או בכולם, תלוי בממנה ובהחלטותיו - נושאים רפואיים, נושאים אישיים, נושאים כלכליים, נושאי רכוש ועוד.

כאשר רוצים לוודא שמישהו מטעמנו ידאג לנו אם חלילה נגיע למצב רפואי, שלא יאפשר לנו לקבל החלטות - מומלץ לכתוב ולערוך ייפוי כוח מתמשך רפואי. מסמך מסוג זה דן אך ורק במצבים רפואיים שונים, וכן בהנחיות הרלוונטיות למצבים אלו.

לדוגמה:

  • במצב של צמח - האם ומתי לנתק מכשירי תמיכת חיים?
  • במצב של דמנציה - האם לאשפז במוסד סיעודי? האם לספק מטפל סיעודי בבית?
  • האם להעביר כספים למשפחה או לגורם אחר? האם להשקיע אותם בצורה מסוימת?
  • אילו טיפולים רפואיים מאושרים לביצוע ואילו לא?
  • וכן הלאה...

שימו לב: בניגוד לייפוי כוח מתמשך רגיל, שחייב להיכתב על ידי עורך דין שהוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי - ייפוי כוח רפואי יכול להיכתב גם על ידי גורמים מקצועיים אחרים: רופא, פסיכולוג, עובד סוציאלי, אח מוסמך או כל עורך דין אחר (גם אם לא הוכשר על ידי האפוטרופוס הכללי).

ייפוי כוח רפואי תקף אך ורק לשנה אחת ויש לחדשו בכל שנה. הוא מיועד בעיקר למצבים בהם האירוע הבריאותי קרוב להתרחשות או שכבר התרחש - עד שנה טרם קרות האירוע עצמו (לפני ניתוח, מחלה קשה ועוד).

ייפוי כוח מתמשך בנושאים נוספים

מעבר לנושאים הרפואיים, שהם בדרך כלל החשובים ביותר, יש נושאים נוספים שהממנה לא יוכל לקבל אודותם החלטות מושכלות במגוון המצבים המתוארים לעיל - נושאים אישיים, נושאי רכוש וכן הלאה.

מתוך כך ניתן לכתוב ייפויי כוח מתמשכים נוספים בנושאים הללו. אומנם נושאים אישיים אכן יכולים לכלול בתוכם גם נושאים רפואיים, אך עדיף ליצור ייפוי כוח רפואי נפרד כדי לתת מענה לעניינים בריאותיים בלבד (ולא עניינים אישיים אחרים, שאולי משיקים וקרובים לנושאים הבריאותיים ועלולים לסבך את מצב העניינים).

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך ובין מינוי אפוטרופוס לקשיש?

ראשית יש לציין כי מי שדואג מראש למסמך ייפוי כוח מתמשך, יכול לחסוך מבני משפחתו תהליך של מינוי אפוטרופוס בבית משפט.

בניגוד לייפוי כוח מתמשך שנעשה בהחלטתו המלאה של הממנה ובידיעתו - תהליך של מינוי אפוטרופוס מנשל את האדם מכשירותו המשפטית לקבל החלטות על מצבו, והופך אותו ל"חוסה".

כמו כן, לאחר כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף - הממנה עדיין נשאר בעל השליטה והכשירות המשפטית לקבל החלטות. במקרה של מינוי אפוטרופוס - אין הדבר כך, והממנה נשאר ללא יכולת מבחינה משפטית לקבל החלטות בצורה גורפת.

מי לא רשאי להתמנות כמיופה כוח?

יש מספר מצבים בהם לא ניתן למנות מיופה כוח, וכדאי להכיר אותם:

  • אדם שכבר יש לו ייפוי כוח מתמשך קיים או אפוטרופוס קיים.
  • כל בעל מקצוע שהחתים את הממנה על מסמך ייפוי הכוח (עו"ד, רופא וכן הלאה).
  • כל ספק שירותים שמספק שירות לממנה תמורת תשלום - טיפול רפואי וכן הלאה.
  • כל מי שמספק מגורים לממנה תמורת תשלום (חוץ מקרובי משפחתו).
  • אדם שכבר מונה כמיופה כוח לשלושה אנשים שאינם קרובי משפחתו.

ייפוי כוח מתמשך בחינם לאזרחים ותיקים

אזרחים ותיקים שידם אינה משגת לשלם עבור עריכת ייפוי כוח מתמשך, יכולים לקבל את השירות בחינם בהינתן קריטריונים מסוימים.

הקריטריונים נקבעו על ידי משרד הרווחה והאפוטרופוס הכללי במסגרת מיזם "עו"ד יד":

  • ניצולי שואה עם הכנסה עד 30 נקודות זיכוי ליחיד.
  • בעלי קצבת זקנה הכוללת השלמת הכנסה.
  • מקרים מיוחדים – בהמלצת העו"ס המטפל, בשירותי הרווחה.

בררו את זכאותכם לקבלת השירות בחינם - פנו לעו"ד לילך הירש-אופיר: lilachhirsh.co.il

לא בטוחים? עדיין מתלבטים? בכל מקרה של ספק פנו לאנשי מקצוע.

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אצל בעלי המקצוע הרלוונטיים.