איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

סוגי הטיפול בבתי אבות סיעודיים

בתי אבות סיעודיים מציעים מגוון פונקציות, עם שתי מטרות שונות מאוד של טיפול.

מטרתם הראשונה של בתי אבות היא שיקום, כשהדגש הוא על התאוששות. במצבים אלה, בתי אבות סיעודיים באים לענות על הצרכים הבסיסיים של התאוששות מהליך רפואי רציני או מחלה, זאת על ידי מתן שירותים שיעזרו להחזיר את עצמאותם.

המטרה השנייה היא סיפוק הצרכים הבסיסיים של הנזקקים. דבר זה נעשה סביב השעון, כשחברי צוות המטפלים המעניקים טיפול סיעודי זמינים 24 שעות ביממה כדי לספק טיפול רפואי ואישי. המטרה במקרה זה היא תחזוקה ושימור הבריאות הנפשית והפיזית.

תוכנית הטיפול וסוגי השירותים הניתנים תלויים בסוג הטיפול העיקרי.

שירותים עיקריים בבתי אבות

סוגי השירותים הזמינים בבית האבות כוללים:

טיפול רפואי מיומן
טיפול מיוחד כגון חבישת פצעים לאחר ניתוח או מתן תרופות דרך הווריד. צוות הטיפול יכלול גם מומחים בתחומי הפיזיותרפיה והדיבור, אם מצבו של יקירכם דורש זאת.

טיפול אישי
צוות מיומן של מטפלים סיעודיים ומטפלות סיעודיות המיועד לעזור עם רחצה, הליכה, אכילה, הלבשה, טיפוח וטואלטיקה. רוב הטיפול מסופק על ידי עוזרי סיעוד, אשר מהווים את מרבית הצוות.

טיפול תומך מוגבל
למרות שבתי אבות סיעודיים מספקים מזון, כביסה ומחסה, הם אינם מספקים שירותים תומכים נוספים כגון קניות. רבים מספקים הסעות לרופאים מקצועיים (בדרך כלל תמורת תשלום נוסף).

החלטה על תפריט שירותים
תוכנית טיפול תיווצר בהתאם למענה לצרכים הרפואיים של יקירכם. הצוות הרפואי של יקירכם ימליץ לגבי המומחים הדרושים לטיפול. הנה כמה דברים להם יש לצפות לגבי תכנית הטיפול של יקירכם:

מבחני ביצועים נוכחיים או מדדי בריאות, כגון כמה רחוק יקירכם יכול ללכת ללא סיוע, נמדדים לאורך זמן. מעקב אחר הביצועים יעזור לכולם להעריך את ההתקדמות ולערוך שינויים בתוכנית בהתאם לצורך. מעת לעת, תוכנית הטיפול תיבדק על ידי הצוות, יקירכם ובני משפחה מעוניינים.

חלק מבתי האבות הסיעודיים כוללים גם מחלקות המתמחות במחלה או במצב מסוים. לדוגמא, יחידות המיועדות למתאוששים מניתוח או יחידות אלצהיימר או "חדר בהוספיס" לחולים סופניים.

חברי צוות בבתי אבות סיעודיים

מכיוון שבתי אבות סיעודיים מתרכזים בטיפול רפואי, הצוות הסיעודי חייב לכלול מגוון רחב של אנשי מקצוע. אלה עשויים לכלול, בהתאם לגודל המתקן:

מנהל רפואי
רופא שאחראי על ההזמנות הרפואיות לדיירים. הוא כותב מרשמים לבדיקות מעבדה ותרופות, ויתרונו הוא הקשר התכוף יותר שלו עם הדיירים.

מנהל הסיעוד
עובד סיעודי מוסמך, המשמש כמנהל מערכת ומפקח על צוות הסיעוד כולו. מנהלים רבים סיימו קורסים ברמה מתקדמת בניהול סיעודי.

אחיות מעשיות ומוסמכות
אחיות מוסמכות ואחיות מעשיות לומדות שנתיים עד ארבע שנים של לימודי סיעוד. אנשי מקצוע אלה אחראים בידיהם לטיפול רפואי יום יומי, כולל החדרת צינורות עירוי, חבישת פצעים ועוד.

עוזרי סיעוד או עוזרי אחות/סניטרים
עוזרי אחות אחראים על הצרכים השוטפים של תשושי הנפש, ועוזרים לדיירים בהתנהלות היום יומית, מהאכלה ורחצה ועד החלפת חיתול כשצריך.

פיזיותרפיסטים
מומחים המשתמשים בעיסויים ובציוד מיוחד כדי לעזור לחולים להתאושש ולהתנייד ביתר קלות.

קלינאי דיבור
עובדים במיוחד עם אנשים שיש להם הפרעות תקשורת. מומחים אלה מכשירים חולים כיצד לדבר, לנשום ולבלוע. לעיתים קרובות הם עובדים עם ניצולי שבץ, ואנשים שחוו ניתוח או טראומה אחרת למוח.

מרפאים בעיסוק
מומחים העוזרים לחולים ללמוד ולנהל את המשימות השונות בחיי היומיום, איך להתלבש, להתרחץ, לאכול, לבשל ולבצע מלאכות בית בסיסיות הדורשות תנועות קטנות.

דיאטנים
אנשי מקצוע אלה הם מומחי התזונה המאומנים להציע הצעות בדבר שינויים תזונתיים. דיאטניות יכולות לספק ייעוץ לגבי התאמות ושינוי שיטת ההאכלה.

מנהל השירותים החברתיים
לעיתים קרובות מדובר בעובדים סוציאליים, המסייעים לדיירים ולמשפחותיהם לקבל תוכניות תמיכה שימושיות. הם יכולים לסייע במעבר לבית האבות וכן לפתור סכסוכים משפחתיים.

אחראי פעילויות
אחראים על תוכניות לעידוד הפעילות החברתית בקרב הדיירים, אשר הוכחו כמשפרים את איכות החיים.

בתי אבות סיעודיים חייבים לעמוד בסטנדרטים מסוימים, ועוברים בדיקות תכופות על מנת שיותאמו לדרישות סף ממשלתיות. הטיפול השיקומי עשוי להחזיר את הדיירים הביתה. באופן כללי, אנשים שאינם נזקקים סיעודיים לגמרי, עוזבים את בתי האבות הסיעודיים ממספר סיבות: השתחררו בשל שיפור במצבם; עברו למתקן סיעודי שונה או השתחררו מכיוון שביקשו לסיים את חייהם בסביבה מוכרת ותומכת יותר (כגון בבית).

יתרונותיהם של בתי אבות סיעודיים

יש מספר לא מבוטל של יתרונות מנחמים ובלתי צפויים במעבר למתקני טיפול מקצועיים, כגון בתי אבות סיעודיים. אלו כוללים:

זמני ביקור ממושכים יותר - כשמישהו אחר מבצע את הטיפול הפיזי היומיומי, זה מאפשר לחברי המשפחה להתמקד במתן תמיכה רגשית לדייר.

שיפור הבריאות הגופנית והנפשית - למרות שתקופת ההסתגלות יכולה להיות קשה מבחינה רגשית, הקרובים יבחינו קרוב לוודאי בשיפורים גופניים ונפשיים אצל יקירם. שגרת בית אבות יכולה לספק מבנה מרגיע. פעילות קבועה אצל אנשי מקצוע כגון פיזיותרפיסטים יכולה להגדיל את כושר גופני וכוח. שינויים אלה עשויים להוביל לבריאות משופרת.

הזדמנויות למפגש חברתיים - הדיירים מופתעים לעיתים קרובות ביכולתם להתיידד ולפתח קשרים בבתי אבות. גם מי שהיו שליליים מהמעבר כבר יודעים למצוא ידידים.